26650 afisari
COMUNICAREA - FEREASTRĂ CĂTRE LUME
publicat in data de 04-02-2011

Omul este o fiinţă socială care trăieşte printre ceilalţi oameni, are nevoie de ei, dezvoltă relaţii cu aceştia. Relaţiile între doi oameni  implică inevitabil un proces de comunicare fie că el se realizează verbal sau prin mimică, gestică, etc. Comunicând noi arătăm cine suntem, ne împărtăşim gândurile, sentimentele, emoţiile, esenţa noastră umană.
Comunicarea nu este un proces mecanic de transmitere a unor informaţii, ci presupune contact, colaborare, este un proces care „trăieşte” , „are viaţă”. Prin limbaj ne dezvăluim personalitatea, originalitatea, educaţia. Este important să învăţăm, ca elevi, cum să vorbim în anumite situaţii, cum să ascultăm, cum să ne facem înţeleşi. Omul are un drept fundamental – acela de a-şi exprima opinia, însă contează cum ţi-o exprimi, dacă-l respecţi pe celălalt. Lipsa unor abilităţi de comunicare, nerespectarea dreptului celuilalt la opinie duce la agresivitate verbală şi chiar fizică, la conflicte şi situaţii tensionate.
De foarte multe ori pentru a primi răspunsul corect trebuie să ştii să pui întrebarea corectă iar acest lucru nu înseamnă că trebuie să ţipi, să insulţi, să-l domini pe celălalt prin agresivitate verbală.

Iată cateva sugestii pentru o comunicare eficientă:

• Lăsaţi-i să vorbească. Nu întrerupeţi, nu oferiţi sugestii, nu vorbiţi despre sentimente sau probleme similare din experienţa dvs. sau ajutaţi-i când se opresc.

• Prindeţi ideea principală şi puneţi-vă în situaţia celuilalt. Angajaţi-vă în înţelegerea celui care vorbeşte, puneţi-vă în locul vorbitorului pentru a înţelege cu adevărat prin ceea ce trece.

• Puneţi întrebări pentru a putea înţelege mai bine. Întrebări clarificatoare: spui că...?, vrei să spui că...?.

• Verificaţi dacă aţi înţeles. Revedeţi cele mai importante gânduri şi sentimente ale celui cu care vorbiţi, fără a fi de acord sau a dezaproba.

• Provocaţi-l să se exprime. Întrebaţi-l dacă mai există ceva ce ar vrea să spună.

• Fiţi “deschizători de uşă”. Invitaţii simple, necoercitive la discuţii.

• Comportament adaptat. Stabilirea contactului vizual confortabil şi constant, fără a încrucişa braţele;  a sta la acelaşi nivel cu vorbitorul – jos sau în picioare, păstrarea distanţei optime, indicaţii ale înţelegerii: „aha”, „da”, „înţeleg”, mişcarea capului, formulări scurte). Citarea unor fragmente sau formule care exprimă reflecţii (repetarea ideii de bază care tocmai a fost enunţată. “Dacă înţeleg, lucrul care te enervează este...?”

• Sentimente care se reflectă. Repetarea unui cuvânt care exprimă un sentiment pentru a fi auzit şi acceptat la nivel emoţional: “Te simţi trădat...”

• Exprimarea unei dorinţe. “Mi-aş dori să poţi pune laolaltă toate piesele componente ale construcţiei tale din nou”

• Întrebări cu final deschis. “Ce crezi că ţi-ar spune dacă i-ai vorbi?”
În cadrul comunicării pot apărea obstacole, bariere care „scurtcircuitează” comunicarea şi o fac ineficientă. Acestea pot fi: întreruperile, oboseala şi stresul, prejudecăţile şi personalitatea.

 Alte bariere pot fi:
• a judeca – “ Eşti un naiv că ai facut.....”
• a da solutii – “Daca aş fi în locul tău cu siguranţă l-aş refuza”
• a da ordine – “Fă-ţi tema imediat!”
• ameninţarea – “O vei face sau dacă nu....”
• moralizarea – “Trebuie să-ţi ceri scuze de la el”
• evitarea – “Mai bine să vorbim despre”
• folosirea excesivă a întrebărilor

A comunica eficient presupune a şti să îţi exprimi emoţiile.
Modalităţi de îmbunătăţire a comunicării prin exprimarea emoţiilor:
• Identificarea şi recunoaşterea diferitelor tipuri de emoţii
• Exprimarea emoţiei printr-un limbaj adecvat
• Identificarea evenimentelor/situaţiilor care declanşează emoţiile
• Identificarea modalităţilor de exprimare comportamentală a emoţiei
• Exprimarea emoţiilor şi convingerilor fără a ataca şi afecta drepturile altora.

În cadrul comunicării o importanţă deosebită o are disponibilitatea de a-l  asculta pe celălalt. Dacă cel cu care comunici se simte ascultat atunci el este încrezător în sine, consideră că este apreciat şi valorizat. 
Nu este uşor să asculţi şi să fi ascultat: „Dumnezeu ne-a dat două urechi dar numai o gură. Unii zic că asta este fiindcă a dorit să ascultăm de două ori mai mult decat să vorbim. Alţii însă zic că este de două ori mai greu să asculţi decat să vorbeşti.”
ENACHE CRISTINA
CONSILIER PSIHOPEDAGOG



Te-ar mai putea interesa:


Comenteaza
Campurile marcate cu * sunt obligatorii
Nume*:
Email:
Comentariu*:
Cod de verificare:
Introduceti codul de mai sus:
 
Revista lunii. Descarca format PDF 8 martie - 8 aprilie Vezi varianta electronica a revistei Revista Carolina - Coperta - Numarul  2 anul 5
Revista lunii. Descarca format PDF.22 ianuarie -22 februarie Vezi varianta electronica a revistei Revista Carolina - Coperta - Numarul  1 anul 5
.
Revista lunii. Descarca format PDF. 17 decembrie -17 ianuarie Vezi varianta electronica a revistei Revista Carolina - Coperta - Numarul  12 anul 4
Revista lunii. Descarca format PDF. 17 noiembrie-17 decembrie Vezi varianta electronica a revistei Revista Carolina - Coperta - Numarul  11 anul 4
.
Revista lunii octombrie - descarca format PDF Vezi varianta electronica a revistei Revista Carolina - Coperta - Numarul  10 anul 4
Revista lunii septembrie descarca format PDF Vezi varianta electronica a revistei Revista Carolina - Coperta - Numarul  9 anul 4
----
Revista lunii iunie- descarca format PDF Vezi varianta electronica a revistei Revista Carolina - Coperta - Numarul  6 anul 4
----
Revista lunii mai- descarca format PDF Vezi varianta electronica a revistei Revista Carolina - Coperta - Numarul  5 anul 4
Revista lunii aprilie - format PDF Vezi varianta electronica a revistei Revista Carolina - Coperta - Numarul  4 anul 4
Revista lunii martie format PDF Vezi varianta electronica a revistei Revista Carolina - Coperta - Numarul  3 anul 4
Vezi varianta electronica a revistei Revista Carolina - Coperta - Numarul  1 anul 4 Revista lunii decembrie- forat PDF

http://www.tvoltenia.ro/